Home Objawy kolki
Objawy kolki
Wachlarz objawów klinicznych pojawiających się w przypadku kolek jest bardzo szeroki, zależny od miejsca schorzenia, jego nasilenia, a przede wszystkim od stopnia bolesności towarzyszącej chorobie. Ból w przypadku kolek powodowany jest nadmiernym skurczem (kolki spastyczne), rozciąganiem ściany jelita (przeładowania lub wzdęcia), albo niedokrwieniem (skręty, wgłębienia bądź uwięźnięcia). Są to najgroźniejsze kolki, ponieważ w wyniku zaciśnięcia naczyń krezkowych i niemożności odżywienia jelit w krótkim czasie dochodzi do martwicy niedokrwionego obszaru, co w przypadku braku interwencji chirurgicznej zawsze doprowadza do śmierci konia.

Przy większej intensywności bólu konie kładą się i wstają naprzemiennie, poruszają niespokojnie, grzebią, kopią w brzuch nogami, przyjmują nietypowe postawy: rozciągnięcie ciała, leżenie na grzbiecie, przysiadanie na przednich kończynach. Przy ekstremalnie silnym bólu zwierzęta gwałtownie się przewracają, tarzają stwarzając zagrożenie dla siebie i osób w ich otoczeniu.

Objawy mogą być niezmienne przez dłuższy okres czasu, mogą ulegać nasileniu i zmieniać się ich charakter – w przypadku kolejnych następstw, mogą też następować nawrotowo. Dlatego, nawet po ustąpieniu objawów niezbędna jest dłuższa obserwacja zwierzęcia i wdrożenie działań profilaktycznych  np. diety, odstawienia od pracy, spacery w ręku.

Nagłe ustąpienie silnych objawów bólowych jest bardzo złym prognostykiem może świadczyć np. o pęknięciu żołądka lub jelita ślepego.