Home Choroby stawów
Choroby stawów
LECZENIE DOSTAWOWE

Stawem nazywamy strukturę składającą się z chrząstek stawowych sąsiadujących ze sobą kości oraz ograniczającej przestrzeń stawu torebki stawowej. Wewnętrzna powierzchnia torebki pokryta jest błoną maziową wytwarzającą maź stawową wypełniającą wnętrze stawu. Maź stawowa posiada działanie amortyzujące, poślizgowe dla przesuwających się po sobie powierzchni stawowych, działa także ochronnie na chrząstkę dzięki zawartym w niej polimerom kwasu hialuronowego oraz glikozaminoglikanom i siarczanowi chondroityny. Właściwości te zawdzięcza swoim cechom fizyko-chemicznym m.in. odpowiedniej lepkości. W wyniku procesów zapalnych, ostrych, ale przede wszystkim toczącym się przez dłuższy okres czasu, dochodzi do zmian tych właściwości i utraty jej funkcji. Może to prowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń chrząstki stawowej, a tym samym do bólu stawu i kulawizny.

Choroby stawów o charakterze ostrym:

- skręcenia

- nadwichnięcia lub zwichnięcia

- urazy - rany perforujące do stawów

Przewlekłe choroby stawów:

- zwyrodnienia - niszczenie chrząstki stawowej w wyniku jej zaniku lub tworzenia narośli kostnych -np.  choroba szpatowa  - zwyrodnienie stawu stępu, żabka - zniekształcająco-zwyrodniające zapalenie stawu kopytowego (niska) lub koronowego (wysoka)

Do objawów chorób stawów należą:

- obrzęk okolicy stawu

- bolesność przy zginaniu stawu

- kulawizna

- dodatnia próba zginania stawu

Potwierdzenie diagnozy otrzymujemy przede wszystkim w badaniu rentgenowskim, możliwe jest też badanie ultrasonograficzne stawu. Do nowoczesnych technik badawczych, niestety jeszcze słabo dostępnych w Polsce, należą  badanie tomograficzne lub rezonansem magnetycznym.

Leczenie:

- ogólne:

- sterydowe i niesterydowe leki przeciwzapalne

- dożylne lub doustne podanie kwasu hialuronowego

- suplementacja glikozaminoglikanów i siarczanu chondroityny

- miejscowe

- dostawowe podawanie leków (przeciwzapalnych, kwasu hialuronowego, glikozaminoglikanów, IRAP, PRP, kom.                        macierzyste)

- Artroskopia